Heräsin vatsakipuun, omituinen tunne alavatsalla ja hieman vertakin oli tihkunut. Pelästyin.. soitin ensimmäistä kertaa neuvolaan, onko tämä normaalia kun on raskaana? Hoitaja pyysi minut käymään ja pääsin tutkimuksiin samantien. Kohdunulkoinen raskaus todennäköisesti, sanoi lääkäri. Kuuntelin tyrmistyneenä... ei tämä voi olla totta... ei tämä voi tapahtua minulle. Olin jo niin pitkään toivonut lasta, mitannut kahden vuoden ajan joka aamu peruslämpöä.. käynyt tutkimuksissa  -onneksi mitään syytä ei ollut löytynyt siihen, ettei lasta ollut vielä alkanut kuulua . Ja nyt tämä... kohdunulkoinen raskaus, minulle sanottiin. Raskaus on keskeytettävä.. ehkä munasarjaa ei tarvitse poistaa jos on hyvä onni. Lääkäri antoi lähetteen ja kehoitti aamulla menemään sairaalaan...

 

Itkin kun mies tuli töistä kotiin, meidän vauvamme oli eksynyt matkalla luoksemme.. ja nyt hänet otetaan meiltä pois.  Mies ei sanonut sanaakaan, meni keittiöön ja kuulin kuinka olutpullo avattiin.  Etkö ymmärrä mitä juuri sanoin.. meidän vauvamme otetaan meiltä pois, sanoin uudelleen. Mies ei puhu vieläkään mitään, menee makuuhuoneeseen ja soittaa äidilleen. Hän puhuu mieluummin äitinsä kanssa tästä, kuin minun. Hän haluaa äidin lohtua... Olen ihan turta... tuska raastaa sieluani, haluaisin niin itkeä miehen olkaa vasten, mutta en voi häiritä hänen puheluaan

 

Illalla miehen äiti soittaa vielä minulle lohduttaakseen. Kertoo kuinka hänelle meinasi tulla keskenmeno odottaessaan miestäni, mutta hän, maatalon tytär ikänsä töitä tehneenä omasi niin vahvat vatsalihakset, että kykeni pitämään lapsen sisällään. Ei nykyajan naiset siihen pysty..

 

Aamulla menen taksilla yksin sairaalaan.. en pysty edes itkemään.. olen lamaantunut..  Lääkäri tutkii ultraäänellä tilanteen.. myhäilee ja sanoo lopulta. Ei hätää rouva, sikiö on siellä missä pitääkin. Pieni hematooma on kohdussa, se on ilmeisesti aiheuttanut kivut ja niukan vuodon.. Viikko sairaslomaa ja parin viikon päästä uudelleen sairaalaan ultraääni tutkimukseen.. Hän antaa minulle ensimmäiset kuvat vauvastani.. pienenpieni.. alle sentin  pituinen

 

Vauva... saan pitää oman pienen vauvani.. Pysy luonani, kuiskaan, äiti rakastaa sinua...